Zoeken in blog & website

woensdag 19 september 2012

Bezoek aan Elzas en Moezel, juli 2012 (1)


Het was dan wel nog niet 21 juli, maar toen ik op zondag 1 juli 2012 Diepenbeek uitreed viel mij een authentieke “drache nationale” ten deel. Tegen beter weten in draaide ik de autosnelweg op richting wijngebieden van de Elzas en vervolgens de Moezel. Ik wou er de laatste jaargangen van mijn bestaande contacten degusteren, alsook kennis maken met enkele domeinen die recent mijn aandacht trokken. Zoals steeds keek ik in de wagen reeds rijkhalzend uit naar mijn bezoek aan het domein Ostertag te Epfig. Vooraleer naar de highlight van deze eerste dag te trekken trok ik de voormiddag uit om twee blitz-bezoekjes te brengen in de Zuidelijke Elzas.

Domaine Audrey and Christian Binner, Ammerschwir (Haut Rhin)

Mijn eerste halte was Domaine Audrey and Christian Binner. Ik werd er ontvangen door de zus van Christian Binner, die op het domein werkt. Bij Binner werkt men zeer milieugericht: organische wijnbouw en een zo natuurlijk mogelijke vinificatie met minimale interventie. Bij het gros van de ongeveer 60 verschillende wijnen die het domein aanbiedt zijn de suikers helemaal uitvergist (en dus droog) en aromatisch. Ze vertonen ook zeer duidelijk de invloed van millésime en terroir, hetgeen uitermate boeiend is. Wat een schril contrast met wat men nog zo vaak terugvindt in deze contreien. De Riesling wijnen uit de Grand Cru wijngaard Kaefferkopf vertegenwoordigen het grootste aandeel van de productie. Deze wijngaard promoveerde pas in 2007 tot Grand Cru status. In zijn grote gamma biedt Christian Binner tevens een aantal zeer aantrekkelijke Cremants d’Aslace “nature” aan, gemaakt van combinaties van Riesling, Pinot Gris, Pinot Noir en Auxerrois.

Domaine Meyer-Fonné, Katzenthal (Haut Rhin)

Op een boogscheut van Ammerschwihr ligt het dorpje Katzenthal. Daar vertegenwoordig ik Domaine Meyer-Fonné. Felix Meyer, een leerling van Olivier Humbrecht (Zind-Humbrecht), maakt zuivere, fruitige wijnen van een zeer degelijke en betrouwbare kwaliteit. Vooral de Pinot Blanc Vieilles Vignes en basis Riesling, beiden droog gevinifieerd, bieden veel wijn voor weinig geld. Een snelle degustatie van enkele wijnen uit de zeer toegangelijke en wat rondere 2011 jaargang bevestigden dat alles hier z’n gebruikelijke (lees: goede!) gang gaat.

Domaine Gérard Schueller, Husseren-les-Châteaux (Haut Rhin)

Ik had in het verleden het voorrecht om enkele wijnen van Domaine Gerard Schueller te proeven. Aangezien ik in de buurt was, en nog even de tijd had, greep ik de kans om er aan te bellen.

Non-conformist Bruno Schueller maakt bio-dynamische wijnen, geheel in zijn eigen stijl en wars van alle INAO (en andere) reglementering. Hij bezit wijnranken in o.a. de Grand Crus Pfersigberg en Eichberg.

Schueller maakt van de meeste der Elzasser druivensoorten verschillende cuvées. Hij produceert onder meer enkele excellente Pinot Noir cuvées, waaronder die uit de fel begeerde (maar onder-gewaardeerde) wijngaard Bildstoecklé te Obermorschwihr, nabij Eguisheim. Schueller houdt niet van wijn “maken”. Aangezien zijn aanpak een minimum aan interventie nastreeft, gebruikt hij tijdens de vinificatie geen of slechts een minimale hoeveelheid zwavel. De wijnen worden volledig uitgefermenteerd, totdat de restsuikers (bijna) volledig verdwenen zijn. Zo komt het dat Schueller’s wijnen soms pas na 7 jaar (dit is zijn “record’!) worden gebotteld.

Het resultaat zijn voor de Elzas, u bent verwittigd, zeer atypische wijnen! Niet omdat ze aromatisch zijn en een breed gamma van smaken weergeven, maar omdat ze droog gevinifieerd zijn, hetgeen resulteert in een prachtige diepgang, verfijning en mineraliteit. Ook vertonen de wijnen een admirabel evenwicht. Dit zijn Elzas wijnen zoals u ze misschien nog nooit heeft geproefd!

Domaine Ostertag, Epfig (Bas-Rhin)

In de Zellberg wijngaard van
André Ostertag, nabij Nothalten
In de namiddag haastte ik me naar Domaine Ostertag, éen der hoofddoelen van mijn reis. André Ostertag is een zeer aimabel man en begenadigd wijnmaker die sedert geruime tijd bio-dynamisch werkt. Mijn bezoek kwam op een nogal ongelegen moment. André’s wijngaarden waren de dag voordien door hagel getroffen. Desondanks trok hij bijna de hele namiddag uit voor mij.

Eerst nam André mij mee naar enkele van de wijngaarden die hij bewerkt, zoals Zellberg, Muenchberg en Fronholz.

Zicht op de Muenchberg wijngaard nabij Nothalten

Vervolgens proefden we het uitgebreide gamma van wijnen. De degustatie bestond uit enkele net gebottelde wijnen uit de 2011 jaargang en, voor de rest hoofdzakelijk uit 2010. André noemt 2010 het koudste jaar van het voorbije decennium, en dat is ook te proeven aan de wijnen. Ze hebben een wat meer gesloten karakter, bevatten meer uitgesproken zuren en zullen hun kwaliteit pas na enige tijd prijsgeven. De jaargang 2011 bracht daarentegen wijnen voort die wat ronder, vettiger en daardoor reeds jong te genieten zijn. Mijn algemene indruk was overweldigend: puur, mineralig, en zeker in het geval van 2010, zeer precies en terroir-eigen.

De uitgelezen wijnen van Domaine Ostertag horen nadrukkelijk bij het absolute kruin van de Elzas thuis; ze hoeven geen krans. En tòch... hebben ze er éen. André’s partner Christine Colin ontwierp voor elke fles afzonderlijk een etiket die het terroir en de “ziel” van de wijn die ze bekleedt vertaalt en verteld. Elk van deze etiketten zijn pure kunstwerkjes. Kortom: kunst niet enkel op de fles, maar ook erin!

Ontwerpen voor de etiketten van Ostertag’s wijnen, ontworpen door Christine Colin (foto hieronder)


En het eindresultaat op enkele etiketten (foto hieronder)


U kan hier ons aanbod van Domaine Ostertag vinden.

Restaurant Aux Saison Gourmandes, Barr (Bas-Rhin)

Aanbevelenswaardig was het smakelijke dinner dat ik had in restaurant Aux Saisons Gourmandes te Barr (nabij Epfig), een stadje dat anders niet zo veel te bieden heeft. Op de kaart staan enkele mooie wijnen. Ik en mijn gezelschap opteerden voor een excellente Riesling van Domein Marc Kreydenweiß, die ik bij een volgende gelegenheid wens te bezoeken.